zandhagedis
Damherten
Damherten Piet Broekhof

Over de route

Even lekker uitwaaien op het strand van Noordwijk? Combineer dat dan met een rondje door de achterliggende duinen, waar het Zuid-Hollands Landschap twee gebieden beheert: duingebied De Blink en de oude strandvlakte Langeveld. Hier kom je ongetwijfeld damherten tegen. Ook wandel je een stukje door de Amsterdamse Waterleidingduinen, waar de uitzichten ongekend zijn.

Enkele hoogtepunten

• 1. Oud Bollenveld
  • 2. Herten in Langeveld
  • 3. Drinkwater
  • 4. Duinen
  • 5. De Blink
  • 6. Naaldbos

In de routebeschrijving zelf vind je meer informatie over deze punten.

Praktische info

Parkeren

Auto: neem op de N206 de afrit Lisse/Langevelderslag en volg de borden naar de Langevelderslag (Vogelaardreef). Ga na 2,5 km bij de afslag Langevelderslag rechtdoor. Rijd langs het bungalowpark en parkeer na 300 m rechts van de weg.

Openbaar vervoer

OV: de startplaats is lastig met het openbaar vervoer te bereiken. Bus 57 rijdt van Leiden CS naar Noordwijkerhout, halte Brink. Hiervandaan is het 40 minuten lopen: volg het bord naar de Langevelderslag door de Dr. Poelslaan, aan het einde rechtsaf. Langevelderweg, later Langevelderlaan, helemaal uitlopen. Kijk voor de details op 9292.nl.

Honden aangelijnd

In sommige gebieden aan de lijn, let op de bordjes. In de Amsterdamse
Waterleidingduinen zijn honden verboden (omlopen kan via het fietspad buiten het gebied om).

Horeca in de buurt

Vlak bij de startplaats vind je pannenkoekenboerderij Langs Berg en Dal, waar niet alleen pannenkoeken op de kaart staan. Bij koud weer brandt hier de open haard. Dat laatste geldt ook voor strandrestaurant Nederzandt bij de Langevelderslag. Ook diverse snackbars zijn hier buiten coronatijd geopend.

Bijzonderheden

Deze route gaat voor een deel door terrein van de Amsterdamse Waterleidingduinen. Hiervoor is normaal een dagkaart nodig. Wandelaars die de Zandhagedisroute volgen, mogen bij uitzondering zonder toegangskaart het duingebied in. Houd je wel aan de routebeschrijving.

Ongeschikt voor rolstoelen

In de duinen gaat de route via zandpaden. De Langevelderslag en de Noraweg zijn wel toegankelijk voor rolstoelen en buggy’s.

Locatie

Langevelderlaan 45, 2204 BC, Noordwijk

6 Beoordelingen 4.5 sterren
4.5 / 5

4 sterren

Deze route gisteren gewandeld. Het is een mooie en afwisselende route. De bewegwijzering verdient wel aandacht. Er staan bijna geen bordjes meer onderweg. Tussen het strand en parkeerplaats loop je over een fietspad. Je kunt ook links langs het hek gaan wandelen. Daar zie je een smal wandelpaadje. Minder last van fietsers en het loopt mooier.

5 sterren

Mooie route maar het zou fijn als onder punt 2 links of rechts na hoofdpad na het klaphek zou staan. (Volg het hoofdpad door de Amsterdamse Waterleidingduinen.)

4 sterren

Zeer fraaie route, met veel natuurschoon, over afwisselende paden/ondergrond. Op een enkele plek (m.n. bij het hek en door het duingebied vóór aankomst op de parkeerplaats bij Langevelderslag) enige onduidelijkheid over de te volgen route.

Prachtige route in prachtig gebied. Maar de info op deze pagina klopt niet helemaal: "In de Preekhilpolder moeten honden tussen 1 maart en 1 juli aan de lijn. Op dijken met begrazing moet je soms over de naastgelegen asfaltweg wandelen. Let op de bordjes!" De Preekhilpolder ligt achter de Oudelandse Zeedijk bij Ouddorp, niet in Noordwijk.

Antwoord van Zuid-Hollands Landschap

Bedankt voor je opmerkzaamheid! We hebben de route op dit punt aangepast. De informatie voor wandelaars met een hond klopt nu weer.

5 sterren

Prachtige route, bij het laatste stukje in de amsterdamsewaterleiding duinen erg blij met de gps.

Vond je dit een leuke route?

Beoordeling

Praktische Info

De route is ook geschikt voor op je mobiel!
Klik hier voor meer uitleg

Zandhagedisroute

Wandelroute 8 km

• Alarmerend nieuws: Vlinderpopulatie in 30 jaar gehalveerd in ons land

Uit onderzoek van het CBS en De Vlinderstichting blijkt dat de vlinderpopulatie in Nederland sterk is afgenomen in de laatste dertig jaar. Tussen 1992 en 2023 daalde het aantal dagvlinders gemiddeld met 53 procent. Het…

Lees verder

• De Bijentelling komt er weer aan!

Dit jaar is de Nationale Bijentelling voor het eerst verlengd tot een tiendaagse telling. Tussen 15 en 24 april kan iedereen meedoen door een half uurtje wilde bijen te tellen. Dat kan overal; in je…

• Heerlijke Lenterondjes

Zingende vogels, frisgroene blaadjes en fleurige bloemen. De lente is een heerlijke periode om de natuur op te zoeken. Met deze vijf lenterondjes kun je er nu volop van genieten. Vraag de routes gratis aan…

Lees verder

• Bezoekerspunt Sophiapolder verder onder nieuwe vlag

Vijf jaar geleden nam Stichting Bezoekerspunt Sophiapolder het initiatief voor deze fraaie ontmoetingsplek. Vanaf dit seizoen neemt het Zuid-Hollands Landschap het stokje over en zetten we het goede werk voort. We kijken er naar uit…