Natuurbegraven

De laatste jaren groeit de wens van mensen om na hun dood in de natuur begraven te worden of hun as daar te laten verstrooien. Door een recente wijziging in de Wet op de lijkbezorging zijn hiervoor meer mogelijkheden gekomen. Daarom wordt er door verschillende partijen nagedacht over het realiseren van natuurbegraafplaatsen. Het Zuid-Hollands Landschap heeft oog voor de maatschappelijke vraag die er ligt. Voor zover dit binnen onze mogelijkheden ligt zijn we bereid daar een bijdrage aan leveren. Maar de zorg voor de natuur staat daarbij voorop.

Geen schade aan natuur en milieu

Natuurbegraven betekent simpelweg begraven in de natuur. De kwaliteit van de natuur staat hierin centraal. Experts op het gebied van natuur en milieu constateren vrijwel unaniem dat natuurbegraven – als je dat op de juiste manier doet – geen schade toebrengt aan natuur en milieu. Het biedt juist mogelijkheden voor verbetering van de natuur. Op een natuurbegraafplaats is het behoud van de natuur (veelal bos of heide) en de ontwikkeling daarvan leidend. De graven zijn er niet geordend in een rij en als er al grafmonumenten zijn, zijn die van natuurlijke materialen. De grafdichtheid is ook veel lager dan op van een traditionele begraafplaats.

Bij natuurbegraven komt veel landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving om de hoek kijken. Ook worden er hoge eisen gesteld aan de professionele begeleiding van de overledene naar zijn/haar laatste rustplaats. Dit vraagt om kennis en ervaring die het Zuid-Hollands Landschap als stichting niet in huis heeft. Wij dragen als beheerder in de eerste plaats zorg voor de natuur. In die rol kunnen we meedenken over de inrichting van een natuurbegraafplaats.

Samen met Natuurbegraven Nederland en Natuurmonumenten willen we kijken of het mogelijk is in de Bonnenpolder van 128 hectare landbouwgrond een vrij toegankelijk natuurgebied te maken. Een natuurgebied dat past bij het open karakter van de Bonnenpolder en bij het aangrenzende Staelduinse Bos. Het plan is om in een beperkt gedeelte van het natuurgebied (30 hectare) ruimte te bieden aan mensen die een laatste rustplaats willen in de schoonheid van de natuur.

Lees meer op de natuurindebonnen.nl

De groenste energie is de energie die je niet gebruikt. Denk dus ook zelf na over besparing want daar kunnen we allemaal wat aan doen! Kijk op de website van bijvoorbeeld Milieu Centraal voor handige bespaartips en de groenste energieleveranciers.

Tip van boswachter Joosje

• 6 op de 10 inwoners van Zuid-Holland snakt naar meer natuur

Uit onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Delta in opdracht van het Zuid-Hollands Landschap, blijkt dat ruim 88% van de inwoners natuur in hun omgeving belangrijk vindt. Van de ondervraagden wil ruim de helft meer natuur in…

• Bezoek de Bunkerdag

Duik in het verleden en onder de grond bij het Vinetaduin. Normaal zijn deze betonnen kolossen gesloten voor publiek, maar nu zijn ze voor één dag geopend. Een unieke kans!

• Vroege Vogels in de Krimpenerwaard

Afgelopen weekend stond Vroege Vogels in het teken van de Krimpenerwaard. Een regio die onze beheerders als hun broekzak kennen. Kijk de uitzending nu terug en geniet van alle natuurbeelden.

• Heerlijke lenterondjes

De lente is een ideale tijd voor een stevige wandeling. Om je op weg te helpen in de natuur, hebben onze boswachters de vijf mooiste lenterondjes op een rij gezet.