Klein Profijt_MG_9839_hergebruik
Zwemmende bever
Uitkijkpunt

Welkom langs de Oude Maas

Het blijft een bijzonder gezicht: eindeloze rijen knotwilgen die twee keer per dag met hun voeten in het water staan. Buitendijkse grienden zijn schaars in Nederland, maar niet langs de Oude Maas. Doe stevige schoenen aan en volg de slingerpaden door de Rhoonse en Carnisse Grienden. Daartussen wacht de wilgenjungle van Klein Profijt, domein van bevers en ijsvogels. In de zomer zorgen wilde bloemen voor een uitbundig kleurenspektakel, bos- en rietvogels geven een gratis concert.

Enkele hoogtepunten

• 1. Wilgenakkers
  • 2. Vletsloot
  • 3. Wilgenjungle
  • 4. Carnisse Grienden
  • 5. Kijkscherm
  • 6. Binnendijk

In de routebeschrijving zelf vind je meer informatie over deze punten. Met natuurbeelden en -geluiden hebben we de route echt wat extra’s gegeven. Niet voor niets staat deze rondwandeling in de Wandel Top 5 van meest aangevraagde routes. Het is een pareltje om trots op te zijn!

Praktische info

Parkeren

Auto: neem op de A15 afslag 19 en dan de S102 (N492) richting Rhoon. Rij langs Rhoon en vervolg de N492 richting Poortugaal, sla links af bij de Schroeder van de Kolklaan (blauw bord naar recreatiegebied Oude Maas) en volg de bruine borden naar Toeristisch Overstappunt Rhoonse Grienden.

Ga voor de jachthaven links naar parkeerplaats Rhoonse Grienden.

Openbaar vervoer

Reizigers met het OV starten het best in Barendrecht: neem vanaf station Rotterdam Centraal tramlijn 25 naar Barendrecht. Stap uit bij de laatste halte (Waterkant). Wandel naar de keerlus van de tram en steek via de loopbrug het water over. Klim aan het einde via de trap de dijk op en ga op het fietspad rechtsaf Start de route bij wandelknooppunt 52. Zie ook 9292.nl.

Honden aangelijnd

Honden aan de lijn zijn welkom. Houd altijd de bordjes in de gaten.

Geschikt voor rolstoelen

De halfverharde paden van de Rhoonse Grienden zijn bij droog weer goed te berijden. De Carnisse Grienden zijn vanwege de vlonders minder goed toegankelijk.

Horeca in de buurt

Bij de parkeerplaats van de golfbaan passeer je Brasserie Rhoonse Polder, waar je bij mooi weer op het terras terecht kunt voor een kopje koffie of een lunch.

Vlak bij de startplaats ligt Restaurant Abel, met even verderop bij de grote parkeerplaats het kindvriendelijk Tasman. Hier hebben ze heerlijke pannenkoeken, maar ook bekroond zelfgemaakt ijs!

Bijzonderheden

De hoofdroute is 16 km lang, maar met de wandelknooppunten kun je de route eenvoudig inkorten. In de tekst is een verkorte route van 6,5 km door de Rhoonse Grienden en Klein Profijt beschreven.

Het is ook mogelijk om alleen het rondje van 5 km door de Carnisse Grienden te doen. Startpunt is dan de parkeerplaats bij de Carnisse Grienden bij Barendrecht (achter de dijk, navigatie: Koedood 22, 2993 AL Barendrecht).

Pak de routebeschrijving op bij wandelknooppunt 52, daarna 48215429651253 en 52.

Na regen en bij (spring)vloed kunnen sommige paden drassig worden. Waterdichte schoenen of laarzen komen hier zeker van pas, het hele jaar door. Kijk hier voor de vloedtijden.

Locatie

Albrandswaarsedijk 196 (Toeristisch Overstap Punt), 3172 XB, Poortugaal

13 Beoordelingen 4.6153846153846 sterren
4.6 / 5

5 sterren

Het is mij opgevallen dat erg veel Ruspen in de bladeren zitten in Rhoonse grienden direct naast de jachthaven Rhoon.

Op 5 september de route door de Carnisse Grienden gelopen; voor mij zeer bekende en prachtige route. Wat ik in al die jaren nog nooit gezien had: een draaiende soort balk (volgens sommigen een dompelaar) naast het lange plankier. Het was opkomend tij en hij draaide constant. Graag zouden mijn kleinzoon en ik weten wat het precies is en waarvoor hij dient !

4 sterren

5 sterren

Vandaag met een oudere vriend hier gewandeld. Zeer goed toegankelijk én afwisselend. Parkeren en horeca op kortere afstand. Kortom een topbestemming voor mijn doel. Ga later graag terug om foto's te maken.

Prachtige route! Heel gevarieerd, heel veel vogels. We hadden even moeite om het begin te vinden, maar toen we een keer onderweg waren was alles duidelijk aangegeven.

Vond je dit een leuke route?

Beoordeling

Praktische Info

De route is ook geschikt voor op je mobiel!
Klik hier voor meer uitleg

Groene lint langs de Oude Maas

Wandelroute 6,5 / 16 km

• Alarmerend nieuws: Vlinderpopulatie in 30 jaar gehalveerd in ons land

Uit onderzoek van het CBS en De Vlinderstichting blijkt dat de vlinderpopulatie in Nederland sterk is afgenomen in de laatste dertig jaar. Tussen 1992 en 2023 daalde het aantal dagvlinders gemiddeld met 53 procent. Het…

Lees verder

• De Bijentelling komt er weer aan!

Dit jaar is de Nationale Bijentelling voor het eerst verlengd tot een tiendaagse telling. Tussen 15 en 24 april kan iedereen meedoen door een half uurtje wilde bijen te tellen. Dat kan overal; in je…

• Heerlijke Lenterondjes

Zingende vogels, frisgroene blaadjes en fleurige bloemen. De lente is een heerlijke periode om de natuur op te zoeken. Met deze vijf lenterondjes kun je er nu volop van genieten. Vraag de routes gratis aan…

Lees verder

• Bezoekerspunt Sophiapolder verder onder nieuwe vlag

Vijf jaar geleden nam Stichting Bezoekerspunt Sophiapolder het initiatief voor deze fraaie ontmoetingsplek. Vanaf dit seizoen neemt het Zuid-Hollands Landschap het stokje over en zetten we het goede werk voort. We kijken er naar uit…